Op Koningsdag zijn er verschillende demonstraties te zien.

Reddingshonden

Delta Reddingshonden Groep (DRG) is een Zeeuwse reddingshondengroep bestaande uit gemotiveerde vrijwilligers die hun eigen hond opleiden tot inzetbare reddingshond.

De leden komen uit heel Zeeland (en iets daarbuiten) en ons motto is: “Vrijwillig maar niet vrijblijvend”, wat betekent dat we onze taak en onze training serieus nemen. Wij trainen één avond per week, één hele zaterdag per maand en twee maal per jaar een meerdaagse training van vier dagen achter elkaar.

De DRG is een Inzetgroep wat wil zeggen dat we trainen voor echte zoekacties in een situatie dat er iemand vermist is geraakt. De zoekacties zijn altijd in opdracht of met medeweten van politie.

Er zijn verschillende disciplines in het reddingshondenwerk: vlaktezoeken, puinzoeken, waterzoeken en mantrailen. De DRG heeft zich toegespitst op vlaktezoeken omdat dit in de praktijk het meest voorkomt bij zoekacties in Nederland en België. Vlaktezoeken is het systematisch doorzoeken van een gebied met natuur en bebouwing. Hiervoor maken wij gebruikt van een kompas, GPS en communicatie apparatuur.

Op Koningsdag geven wij twee demonstraties met onze honden om te laten zien wat we doen. De demonstraties zijn om 11:45 uur en om 15:00 uur (Noordeinde 4), voor en tussen de demonstraties kunt u gerust langskomen voor informatie, een praatje of de honden te bekijken. Neem ook eens een kijkje op onze website: www.deltareddingshonden.nl

Schapendrijven

Bij de demonstratie door “Schapendrijven Walcheren” wordt uitgelegd en gedemonstreerd hoe het schapendrijven met een Bordercollie in zijn werk gaat. Het publiek zal hierbij interactief betrokken worden. Er zal een parcours gelopen worden met de schapen en verschillende commando’s zullen getoond worden. Uiteraard is er ruimte voor vragen. Er zullen deze dag 3 demonstraties gegeven worden (11:00, 14:00 en 16:00 uur, Noordeinde 11).